ÚvodAktualityJiří Chvojka: Pojistit umění je po odchodu pojišťovny AXA složitější

Jiří Chvojka: Pojistit umění je po odchodu pojišťovny AXA složitější

9. listopadu 2022 | Rubriky: Aktuality

Přečtěte si zajímavý rozhovor se specialistou společnosti INSIA Jiřím Chvojkou o novinkách a zajímavostech na téma pojištění umění.

Mohl byste popsat, jaká je situace kolem specializovaného produktu AXA ART?

Specializovaný produkt AXA ART již nelze v tuto chvíli uzavřít. Česká AXA pojišťovna, která přinášela kopii německých podmínek, se plně včlenila do UNIQA pojišťovny. Navíc i v Německu ve skupině AXA došlo ke změnám a AXA ART DE byla včleněna do AXA XL a ztratila se i kontinuita. AXA ART už tedy v České republice pro soukromého sběratele nelze pojistit.

Jde tedy sbírku umění vůbec pojistit?

Pojistit sbírku umění je po odchodu AXA složitější, ale stále dobře možné. Musím podrobněji zjistit potřeby klienta, získat jiné informace o uložení a možnosti doložení hodnoty umění, a podle toho pojištění řešit. Pro malé sbírky s hodnotou v řádech statisíců do zhruba 2 milionů korun je obvykle tato sbírka pojištěna spolu s domácností.

I větší sbírky jsou však stále dobře pojistitelné. Pojišťovna HDI Global Specialty SE. připravila  pro český trh pojištění , které se od AXA ART mírně liší v rozsahu, ale u malých sbírek jsou dokonce cenově výhodnější za velmi podobných podmínek. 

Mohl byste tento nový produkt čtenářům přiblížit?

Produkt společnosti HDI s krásným názvem Mona Liza je pružnější, a pojistil jsem díky němu například i sbírky, které pro AXA ART zajímavé nebyly. Mona Liza navíc umožňuje dva rozsahy pojištění, a sběratelé tak mají možnost výběru mezi základním a rozšířeným rozsahem. U vyššího rozsahu jsou nadstandardní limity na míru sběratelům, pro větší sbírky se dají po dohodě upravovat. Rozdíl je také v tom, že už nelze pojistit sbírku ve špatně zabezpečeném prostoru, což u AXA ART bylo snadnější.


A co jiné pojištění umění, než je pojištění sbírek?

Často zajišťuji pojištění výstav nebo převozu díla. Někdy ani nejde o výstavu, ale díla jsou u restaurátorů, fotografů nebo převzaté pro výrobu speciálních vitrín. Nejneobvyklejší pojištění tohoto typu bylo pro 3D scan obrazů, studio správně požadovalo pojištění po dobu provádění objednávky. Standardem jak u pojištění výstav, tak u pojištění Mona Liza je pojištění proti všem rizikům, kdy je pojištěno vše, co podmínky nevylučují.


 

Jiří Chvojka

Pojišťovnictví se věnuje od roku 2004, kdy začínal v Kooperativě.  Následně vykonával funkci ředitele majetkového pojištění v CIC plus. V letech 2008 – 2011 se věnoval úpisu pojištění v Maxima pojišťovně. Poté krátce přímému prodeji pojištění, aby v letech 2012 – 2014 zastával pozici manažera vývoje pojistných produktů (občanské pojištění, cestovní pojištění) ve Wüstenrot pojišťovně. Za Maximu a Wüstenrot zastupoval pojišťovny ve skupině pojištění majetku ČAP.  Od roku 2015 do současnosti pracuje jako pojišťovací makléř v INSIA. Věnuje se pojištění podnikatelů, rozvíjí speciální pojistné programy INSIA, nabízí pojištění umění a sbírek. Jirka je otec a manžel, pojišťovák, cyklista nebo dobrovolný hasič.

Zdroj: oPojištění.cz

Sdílejte článek

Sledujte INSIA na sociálních sítích

Facebook LinkedIn

Kontakt

Jiří Chvojka

Specialista pojištění umění a sbírek

+420 736 529 835

jiri.chvojka@insia.com