ÚvodAktualityNa cennou sbírku běžné pojištění domácnosti nestačí

Na cennou sbírku běžné pojištění domácnosti nestačí

30. března 2017 | Rubriky: Aktuality

Umělecká díla je možné pojistit v rámci pojištění domácnosti proti požáru, povodním, odcizení či vandalismu.

Existuje ale i specializované pojištění, které kryje třeba krádež ze zaparkovaného auta nebo poškození u restaurátora.

Umělecké předměty jsou oblíbeným terčem zlodějů, poškodit je ale může také povodeň či požár nebo třeba jen neopatrná návštěva. Sběratelé by proto neměli podceňovat pojištění svých děl. Často si vystačí jen s běžným pojištěním domácnosti, v případě hodnotnější sbírky by ale měli zvážit navýšení pojistné částky nebo sepsání samostatné pojistné smlouvy.

"Při sjednání pojištění by sběratelé měli věnovat pozornost především rozsahu pojistné ochrany a stanovení odpovídající výše horní hranice pojistného plnění. Zároveň by si měli dát pozor i na případné výluky z pojištění, výši spoluúčasti a stanovené povinnosti," upozorňuje mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Na obrazy, sochy, vázy a další umělecké předměty v privátních sbírkách se obvykle automaticky vztahuje pojištění domácnosti. Kryje přitom škody způsobené živelními katastrofami, vyteklou vodou nebo krádeží či vandalismem. Sběratelé by si ale měli dát pozor na výši limitů pojistného plnění, které nemusí vždy dostačovat. V takovém případě je většinou možné limit navýšit.

Pojistit lze i proti škodě při přepravě

Například u České pojišťovny jsou umělecké předměty v rámci pojištění domácnosti pojištěny na 30 až 60 tisíc korun. Tuto částku lze ale na přání klienta zvednout až do výše 600 tisíc korun. "Pokud chce někdo pojistit díla v hodnotě převyšující tuto sumu, je řešením individuální úpis," přibližuje mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Na českém trhu se nedávno objevil také nový pojistný produkt zaměřený speciálně na umělecká díla a soukromé sbírky. Pojišťovna Axa přišla začátkem roku s pojištěním Axa Art, které je určené především pro sběratele, jejichž sbírky mají hodnotu v řádech milionů korun nebo kteří chtějí chránit svá díla specializovaným pojištěním.

"Oproti rizikům zahrnutým v pojištění domácnosti či v jiných majetkových pojištěních si sběratelé mohou sjednat i automatické navýšení hodnoty díla v průběhu roku, pojistit si škody vzniklé při krádeži ze zaparkovaného vozidla nebo poškození díla u restaurátora či při přepravě," uvádí produktová specialistka Axa pojišťovny Kateřina Kohoutová.

Cenu uměleckých předmětů majitelé při sjednání pojištění obvykle určují sami. Měli by se přitom držet dokladů o pořízení díla nebo aktuální tržní ceny. Ocenit díla je možné také pomocí znaleckého posudku, který může usnadnit a urychlit případnou likvidaci pojistné události.

U velmi hodnotných děl pojišťovny dokonce samy vyžadují dokumenty, které dokládají pravost a výši pojistné hodnoty uměleckých předmětů. "V případě pochybností můžeme chtít posudek od prověřeného znalce, který se na danou oblast či autora specializuje. Nemusí ale vždy nutně jít o znalecký posudek, dokladem může být třeba i pořizovací doklad z hodnověrné aukční síně," říká mluvčí Kooperativy Káňa.

Výši pojistného ovlivňuje vedle ceny děl také rozsah pojistných rizik v dané lokalitě, výše spoluúčasti či doba pojištění. Šetřit na pojištění umění se přitom nevyplácí. "Pravidelně řešíme případy, kdy se teprve po pojistné události zjistí, že klienti jsou podpojištění. Často jde o nevědomost, někdy to ale dělají záměrně. Na pojistném sice ušetří několik stokorun, ale jednou návštěvou zloděje mohou přijít o statisíce," podotýká mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek.

Trezor může zvýšit pojistný limit

U sbírek v hodnotě milionů korun se přitom roční pojistné může pohybovat až v řádech desetitisíců korun. Snížit pojistné může pomoci kvalitní zabezpečení domácnosti a děl samotných. "Může jít o nutnou podmínku, bez které je uzavření pojištění nemyslitelné. Jde o velmi významnou okolnost," uvádí Káňa z Kooperativy.

Důkladné zabezpečení zároveň může pomoci zvednout limit pojistného plnění vztahující se k cennostem, který se u většiny pojišťoven pohybuje mezi 10 a 40 procenty z celkové pojistné částky. "Pokud jsou díla uložena v trezoru, je možné zvýšit limit plnění až na 60 procent. Důležité však je, aby zabezpečovací systém byl vždy funkční. Pokud se zjistí, že byl mimo provoz, pojišťovna sníží pojistné plnění," upozorňuje Bálek z Allianz. Připojištěním je možné limit zvýšit až na 90 procent.

V případě pojistné události by měli sběratelé škodu co nejrychleji nahlásit pojišťovně. Pokud mají podezření, že došlo ke krádeži, měli by zároveň neprodleně volat policii. "Důležité je neměnit stav v místě, neuklízet a umožnit tak řádné zajištění stop a vyšetřování," říká Káňa z Kooperativy.

Pro tyto případy by si měli sběratelé pořídit seznam uměleckých předmětů s podrobným popisem a uschovat znalecké posudky či doklady o dědictví nebo zakoupení. Jak pojišťovně, tak policii ulehčí práci také fotodokumentace, která může například v případě krádeže zvýšit šanci na znovuvrácení děl. "Tyto doklady by měli sběratelé uložit mimo pojištěnou domácnost, ideálně v bezpečnostní schránce nebo alespoň u příbuzných," doporučuje Bálek z Allianz.

Pojistných podvodů s uměním ubývá

Nejčastěji se podle něj pojišťovna setkává s případy poškození uměleckých děl vodou, která vytekla z vodovodních zařízení. "Podobná havárie například v jedné pražské vile zničila deset kusů historického nábytku, jehož oprava byla vyčíslena téměř na 190 tisíc korun. Voda zmáčela a zprohýbala také dva obrazy a tři grafiky a kresby na zdech. Jejich zrestaurování vyšlo na 15 tisíc korun," líčí Bálek.

Mnohdy se umělecká díla stávají předmětem pojistných událostí i z pojištění odpovědnosti, kdy například návštěva rozbije starožitný kousek. V těchto případech ale bývají likvidátoři velmi opatrní, aby náhodou nešlo o pojistný podvod. "Setkali jsme se například s případem, kdy řemeslníkovi při montáži plastových oken spadlo nářadí na broušenou vázu, která měla údajně hodnotu tři miliony. Okenáři bylo divné, že majitel všechny ostatní předměty odnesl a kousek od okna "zapomněl" zrovna tak vzácný předmět. Při vyšetřování se nakonec ukázalo, že váza byla naprasklá už před nehodou, a navíc šlo v podstatě o bezcennou věc," vypráví Bálek.

Se zajímavým podvodem se setkala i Česká pojišťovna. "Šlo o plzeňskou firmu, jejíž majitel byl vášnivý akvarista. Při doplňování vody do akvária údajně praskl vodovodní ventil a voda zalila vzácné, ručně tkané koberce a zcela je zničila. Škoda byla vyčíslena na 2,7 milionu korun. Detektivové však zjistili, že v objektu žádné takové koberce nebyly a že se takto majitel firmy jen pokusil zlepšit svou neutěšenou finanční situaci," líčí mluvčí České pojišťovny Buriánková.

Podle zástupců pojišťoven nicméně podvody dnes už nejsou tak časté jako v 90. letech, kdy na straně zločinu působili i znalci s kulatým razítkem a podvodní galeristé.

Zdroj: www.ihned.cz

Sdílejte článek

Sledujte INSIA na sociálních sítích

Facebook LinkedIn

Kontakt

Jiří Chvojka

Specialista pojištění umění a sbírek

+420 736 529 835

jiri.chvojka@insia.com